tisdag 19 februari 2013

Gågata med trafik i hög hastighet

Jag skulle vilja lyfta fram en sak gällande Gågator.

På morgonen när folk är på väg till sina arbeten så kommer ofta lastbilar i olika storlekar och kör på gågatorna för att lasta av varor till butikerna.


Problemet är att de här lastbilarna dundrar på i ganska hög hastighet och tar för givet att alla hör dem!
Men är man döv så kan man inte höra dem, likaså om man är hörselskadad. Det kan vara så att man måste ta av sig sina hörapparater pga att de tjuter när man har mössa på sig och då har man inte en chans att upptäcka fordonet. Det finns funktionshinder som inte syns så det är viktigt att alla tar hänsyn till de trafikregler som gäller.
Tanken med gågator är väl att man ska kunna gå där och inte längst ut i kanterna?

Har du råkat ut för det här?

                                                /Bloggsnäckan

6 kommentarer:

  1. Använd trottoarerna så slipper du problemen!! Hihi..........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inga trottoarer på en Gågata!! Hihihihi.....

      Radera
    2. Ta en annan gata då, finns många i stan!!! Hahahahaha

      Radera
    3. Hahahahaha, knäppis ;)

      Radera
  2. "det finns funktionshinder som inte syns så då är det viktigt att alla tar hänsyn till de trafikregler som gäller"

    lastbilarna som ska lasta av till butikerna får ju köra på gågatan, sen kan dom absolut ta det lite lugnare.
    men kanske man som hörselskadad ska tänka på vart man går just för att man är hörselskadad. det gör ju att man blir mer sårbar än den som hör.

    jag cyklade på en smal cykel/gångväg för nån vecka sen och jag kom bakom en kvinna som gick mitt i vägen så jag plingade med ringklockan men jag fick ingen reaktion så jag tänkte då får jag väl cykla om på den lilla gräsplätten som går längs med vägen för att komma förbi, men när jag skulle svänga ut så vände sig kvinnan om och såg mig och hon reagerade med att flytta sig åt det hållet jag skulle cykla på så jag fick stanna för hon höll på att gå rätt in i mig.
    jag sa till henne att jag hade plingat men då sa hon att hon var hörselskadad.
    jag tänkte på det sen att är man då hörselskadad så kanske man ska vara lite nogrannare med var man går just för att sånt här inte ska hända.

    bara för att jag inte är hörselskadad så betyder det inte att jag hör allt.
    jag försöker att cykla eller gå in till kanten just för att någon kanske kommer bakom och vill komma förbi.
    och på gågatan när lastbilarna kör där så håller jag mig ur vägen.
    jag ser mig alltid noga för när jag ska över vägen även om det är en lugn väg och jag inte hör några bilar.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig att det är svårt att cykla förbi både gångare och andra som cyklar. De håller sig inte på "rätt" sida av cykelvägen längre utan går eller cyklar i mitten! Man kan undra om de glömt bort trafikreglerna!

    SvaraRadera