tisdag 16 april 2013

Boris Lennerhov, Gekås VD!



Gekås-Boris om okända handikappet
TV har gjort honom till en av Sveriges mest kända vd:ar. Men få känner till Boris Lennerhovs sjukdomsdrabbade barndom.
  

Relaterat
PUBLICERAD 21 MARS 2013 UPPDATERAD 22 MARS 2013
I en intervju med tidningen Föräldrakraft berättar Gekås-vd:n om sjukdomsproblemen i barndomen. Han tillbringade i åldern fem till sju sammanlagt ett år på sjukhus på grund av en rad komplikationer.
Allt började med att såväl hans mamma som syskon fick scharlakansfeber. Boris Lennerhov smittades också – men blev till skillnad från de andra inte frisk. Han fick astma och sedan också kronisk öroninflammation som resulterade i benröta och att han blev döv på ena örat.
– Läkekonsten var förstås inte vad den är idag, och man fick operera bort en del ben för att stoppa benrötan, bland annat hörselbenen, säger han till Föräldrakraft.
Hörselskadan dras han fortfarande med, trots flera operationer i vuxen ålder. Han menar dock att den inte märks i vardagen.
– Man tränar upp sig, jag har bara problem i cocktailmiljö, då är det stenkört att höra vad de säger på höger sida, och jag är den förste som ber dem att skruva ned musiken. Jag hör inte i stereo heller, och inte varifrån ljud kommer – det kan vara lite pinsamt att inte höra var de ropar ifrån.
Boris Lennerhov tycker att de besvärliga åren hjälpt honom att ta sig dit han är i dag.
– Ska jag vara ärlig så tror jag att det stärkte mig ganska mycket. Man skapar en skyddszon omkring sig och får en rätt hög personlig integritet, säger han till Föräldrakraft.

Erik Krångerik.krang@hn.se
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar