onsdag 22 januari 2014

Barn med Dyslexi kan ha nytta av FM-system.

För barn med dyslexi gör ett FM system inte bara hör bättre, det kan också betyda en förbättring av fonologisk medvetenhet läsförmåga även sedan systemet slutat användas enligt en studie i "Proceedings of the National Academy of Science".




Ett FM-system gör att lärarens röst skickas direkt in i barnets öra via en mottagare och gör att barnet kan vara mer fokuserat.
En studie har gjorts på 38 barn med lässvårigheter, där hälften använde FM-system och hälften utgjorde en kontrollgrupp utan system.

När man mätte hjärnans respons på talljud, svarade barn med som använde systemet mer konsekvent på svaga och snabbt skiftande element som hjälper oss att skilja en annan.
Denna förbättring kopplades samman med en förbättrad läsförmåga.
" Att förbättra ett barn auditiva, ger dem större möjlighet att göra associationer mellan det de hör och vad dessa ljud betyder och sedan kan de koppla ihop informationen med vad de ser på papper" säger studiens medförfattare Nina Kraus.
Effekten satt i även sedan man slutat använda FM-systemet. 
Källa: Hörselnytt Nr 1 2013

Det framkommer inte i texten, men man får hoppas att de har testat den här funktionen på hörselskadade barn också!
/Bloggsnäckan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar