Här kommer lite intressant fakta om ljud och buller från Trafikverket.
Vad är ljud och buller?
Ljud är
mycket små tryckvariationer i luften. Tryckvariationerna sprids som vågrörelser
och uppfattas av örat som ljud vi hör. Buller är oönskat ljud.
Hur buller sprids
Hur mycket
det bullrar från trafiken på en väg eller järnväg, bulleremissionerna, beror på
hur vägen eller järnvägen är utformad och på vilka typer av fordon och hur
stor mängd trafik som kör där och med vilken hastighet.
Hur buller
sprids beror bland annat på omgivning, marktyp, topografi, väder och vind. Hus
och jordvallar skärmar av ljud. Hårda ytor som asfalt, betong och vatten
reflekterar ljudet och sprider det vidare, medan en gräsyta eller skogsmark
dämpar. Även bergväggar, murar och informationstavlor kan påverka spridningen.
Avståndet spelar också stor roll; en högt belägen väg kan sprida ljudet mycket
långt. Snö dämpar ljuden medan regn gör att bullret från en väg ökar.
Vinden är en
annan faktor som påverkar hur långt trafikbullret hörs. Ljud sprids i
vindriktningen och når längre i medvind. I Sverige är vindriktningen mestadels
sydvästlig. Det innebär att bebyggelse som ligger nordost om vägar och
järnvägar är mer utsatt för buller. Temperatur och luftfuktighet har stor
betydelse – en kall och klar vintermorgon når ljudet från trafiken tio gånger
så långt som en varm sommareftermiddag.
Hur stor
bullerstörningen blir inne i en byggnad avgörs av hur husets fasad är
konstruerad, om det är byggt av lätta eller tunga material och vilken typ av
fönster som sitter i huset. Även rummens interiör avgör hur mycket buller det
blir, där mjuka material dämpar. Utomhus kan ena sidan av huset vara bullerutsatt
medan den andra sidan är relativt tyst.
I en miljö
som annars är relativt tyst kan en enstaka ljudkälla upplevas som ytterst
störande, till exempel en slamrande broskarv på en lågtrafikerad väg eller
enstaka tunga lastbilar som passerar ett hus på nära håll nattetid.
Trevlig Helg/Bloggsnäckan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar